Sztambul fashion

2014.03.27. 07:49

A török ruházati ipar világhírű, jó minőségű és szép holmikat készítenek, például Isztambul egyik húzóipara is a textil. Persze itt minden van, sörgyár is, autógyár is, de most inkább a címben szereplő igazán komoly dologról szeretnék beszélni.

A városban természetesen minden európai és a nagyobb amerikai márka is saját bolttal, boltokkal rendelkezik, s hát sejtet valamit a vásárlóerőről az, ha Ferragamo, Bvlgari, LV, Louboutin (és társaik) is akkor üzleteket tartanak  itt fent, mint a nagyáruházbeli coop. Burberrynek gyengén kétszintes áruháza van. A hétköznapi márkák is, amiket otthon ismerünk, kivétel nélkül megtalálhatók is, Zara, H&M, Mango és társaik hasonló termékkörrel (bár szerintem egy hajszálnyival drágább árszinttel) támadják a törökök pénztárcáját. De van itt Banana Republic, meg Scotch&Soda is, szóval, szerintem, aki itt nincs jelen, az nem létezik.

És ami a lényeg: számos olyan török márka van, amit otthon – szerintem – nem ismernek, viszont gyönyörű holmijaik vannak. Szerintem ez lehet az oka annak, hogy a török lányok/asszonyok általában csinosan öltöznek. [Úgy értem, ezen a környéken, ahol én mozgok. A paneldzsungelban még nem jártam.] Ez igaz a fejkendős lányokra is, teljesen természetes, hogy ők is divatoznak – nekik kicsit más fazonú holmikat árulnak, de tényleg szépek. S ugyan a tök fekete csadorban divatozó hölgyek ruházata – számomra – mind egyforma, náluk a táskák és a napszemüvegek mutathatnak komoly elkötelezettséget a divat iránt. Szóval lepukkant cuccban flangáló csajokat csakis az Erasmus-hallgatók között láttam.


Ami viszont már régebben feltűnt, míg a boltok tele vannak magassarkú cipőkkel, ilyenekkel,CAM00441.jpg

addig az utcákon ilyet nem lehet látni. Az utcán közlekedni tudniilik magassarkú cipőben életveszélyes. Több okból is. Egyfelől a járdák állapota nem uniókonform: van úgy, hogy kb. 30-40 cm a magasságuk vagy éppen bokaroppantó gödrök, illetve bukkanók leselkednek rajtuk az ember lányára. Másrészt a legtöbb helyen díszburkolat vagy macskakő van, ez utóbbi is, mint tudjuk sarokcsilkos, szóval kerülni kell… Talán az is közrejátszhat továbbá, hogy Isztambul dombokra épült, nagyon sok helyen meredeken lejtenek az utcák. Aki sétált már lefelé magassarkú cipőben egy meredekebb lejtőn, az tudja, milyen veszélyérzet keríti az embert ilyenkor a hatalmába. S aztán még ott van az is, hogy az autók elől néha ugrálni kell, vagy futni egyet – csak a leggyakorlottabb sarkonjáróknak lehet esélye életben maradni…  

Amikor először jártam Isztambulban egy konferencián, meglógtunk az egyik délután, hogy várost nézzük. Konfi-szerkóban, kosztüm és magassarkú. Aztán éppen itt (ez pontosan a legfőbb turistalátványosság előtti téren van, amíg azok nyitva vannak, itt óriási a tömeg), megpihentem az aszfalton egy kicsit... Annyira hirtelen és váratlanul botlottam el, hogy tulajdonképp az esést enyhíteni se tudtam: az arcom is leért a földre (nem, nem Mekka felé), a szám felrepedt, a térdemet rendesen beütöttem és a nem-mondom-meg-milyen-drága napszemüvegem egyik lencséjén ujjnyi plezúr (!) keletkezett. Szörnyű volt. Összeszaladtak a török víz- és perecárusok, adtak vizet, papírzsepit, és kórusban sajnálkoztak (gondolom), persze perecet azért nem adtak, és 

CAM00425.jpg

miután a kollégáim összegereblyéztek az flaszterről, vissza is ódalogtunk a konferenciára. Miközben rokkant emeritaként vánszorogtam fel a második emeletre a bedagadt térdemmel, erősen megfogadtam, hogy magassarkúban sosem fogok többet várost nézni.

Ők sem járnak tehát ilyenben. Viszont a táskában viszik! Szóval most már én is így csinálom. 

Viszont, ha buli van, akkor mindenkinek a lábán ott vannak a tűsarkúk, lehetőleg 3-4cmes platformmal – gondolom, ilyenkor mindenki taxizik.

Ja, s még valami. Itt nincsenek kínaiak a ruházati bizniszben (sem). 

A bejegyzés trackback címe:

https://sztambul.blog.hu/api/trackback/id/tr355879040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tobias2 2014.03.29. 00:17:30

"Itt nincsenek kínaiak a ruházati bizniszben (sem)." Nincs esélyük Recept Erdő Kán mellett, aki még az Internetet is betiltotta a törököknek. Egyébként milyen a sarokcsilkos macskakő? Nyávog rendesen?
süti beállítások módosítása