A mai napon sikerült egy helyi, hivatásos sofőr mellett a jobb egyből megfigyelni a közlekedési szokásokat. Sokban különbözik az általam megszokott európai közlekedéstől. Egyrészt kaotikusnak tűnik, ugyanakkor kifinomult rendszer figyelhető meg. Vegyük sorra a furcsa dolgokat:

A sávok felfestése tulajdonképpen semmit nem jelent. Azaz lényegében annyi sáv van, ahány autó elfér egymás mellett. Záróvonal, forgalomtól elzárt terület tehát ismeretlen fogalom.

A kürt használata kötelező, az index esetleg játszik. Ha fel akarod hívni a figyelmet arra, hogy hagyjanak helyet, jönnél, mennél, bekanyarodnál, nyomsz egy-két rövid dudát és kész. Ami meglepő, hogy hiányzik az európai – kéz-, karmozdulatok hada és halkabb, hangosabb szitkozódós rész. Ezek helyét a kb. 5 cm-es megközelítések, a „beférek még” manőverek veszik át. 

Piros lámpa zöldre váltását automatikusan kürt jelzi a sorból mögüled, teljesen mindegy, hogy kilősz-e még narancssárga alatt.

(Most este 10 körül is folyamatos a dudálás az utcán: nem az a hosszú tülkölés, csak egy vagy két rövid kürt…)

DUR (STOP) tábla értelmezése: határozott mozdulattal belépek a kereszteződésbe.

2014-04-22 18.00.15.jpg

Jobb kéz szabály: ismeretlen, a folyamatosan haladó kocsisornak elsőbbsége van, kivéve, ha kitolod az orrod, egy rövid duda meccs és már mehetsz is.

A sávváltás menete – a sávon most egy kocsisort érts -: eldöntöd, hogy sávot váltasz, elkezdesz a megadott irányba húzódni. Ha dudálnak, akkor elengeded, aki dudál, majd folytatod a sávváltást és egyszer csak kész. Ha már legalább fél autód a sávban vagy, már te is dudálhatsz, hogy hagyjanak helyet…

A gyalogos sokadrangú lény, amit tudnod kell, nem adnak elsőbbséget, még akkor sem, ha már leléptél a zebrára (ugyebár az útburkolati jelek egyébként is csak díszítő elemek). Ha egy álló kocsisor autói között mész át, akkor is ügyelj arra, hogy meg fognak indulni. (Nekem nagyon úgy tűnt, mindegy, hogy ott vagy-e…)

Az úttesten átjutás lehetőségei:

a) keresel egy lámpás, gyalogos kereszteződést, majd a gyalogosokra szánt 3-5 mp alatt átnyargalsz a másik oldalra,

b) eltöltesz pár percet a forgalom tanulmányozásával, kifigyeled a lehetséges piros lámpákat és optimalizálod az átkelést,

c) bátor vagy és nekiindulsz – figyelem, nem lassítanak, ha az úton vagy.

Nehezítő elem a közlekedésben: a vezetés közbeni telefonálás, sms írás, telefonbámulás alapfunkció.

A fentiek ellenére vagy épp ezek miatt tehát kifejezetten dinamikus a közlekedés, és az autóvezetők tulajdonképpen segítik egymást. Horpadt vagy benyomott a kaszni? Á, sebaj, furikázunk vele... Lehet, hogy nem jó ötlet itt - idegenként - kocsit bérelni?

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sztambul.blog.hu/api/trackback/id/tr26070838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása